Sigma Personeelsdiensten
Vragen?

De najaarsdrukte komt eraan: let op burn-out-signalen

Stress en burnout coaching

Werknemers die al aardig wat spanning hebben opgebouwd, lopen extra risico op een burn-out als binnenkort de najaarsdrukte weer losbarst. Welke aandachtspunten zijn dan voor jou als werkgever belangrijk?

De eerste week omschakelen na een vakantie is vaak even wennen. De vakantie was heerlijk, maar eigenlijk veel te kort. Als snel blijkt dat de zomervakantie onvoldoende was om de accu honderd procent op te laden. Helemaal als de spanning voor de zomervakantie al te hoog was opgelopen en dat het vooruitzicht van de zomervakantie een soort laatste houvast of redmiddel was. Als in september ook nog herfstachtig weer aanbreekt en de energie was al niet optimaal, dan kan dit echt de genadeklap zijn.

Aandachtspunten om burn-out te signaleren: 

1. Vakantie als geneesmiddel
2. Kijk om je heen
3. Luister écht naar mensen
4. Doorbreek het taboe van (werk)stress
5. Wees consistent
6. Leid managers op

1. Vakantie als geneesmiddel

Vakantie is een probaat medicijn tegen burn-out, maar verwacht er niet te veel van. Burnout is emotionele uitputting. Als mensen al te ver in hun burn-out zitten, helpt een vakantie niet meer. Voor mensen die zich op het hellende vlak begeven, is vakantie goed om de energiereserves aan te vullen. Vakantie kan dus preventief werken tegen burn-out. Maar let op: onderzoek laat zien dat dit effect voordat je het weet weer weg is. Je moet de vakantie dus wel gebruiken om daarna op een andere manier te gaan werken.

2. Kijk om je heen

Zie je iemand die sprankelt en bruist van de energie? Of zie je iemand die met frisse tegenzin het werk weer oppakt? Een werknemer die burn-out raakt, laat bepaalde signalen zien. Denk aan: vaker ziekmelden met bijvoorbeeld hoofdpijn of rugklachten, sneller geïrriteerd zijn, confrontatie met collega’s, er slechter uitzien, cynisme, terugtrekken/verminderd sociaal gedrag.

3. Luister écht naar mensen

Werknemers die burn-out raken, kenmerken zich onder meer als gedreven, perfectionistisch, gecommitteerd en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel (deze kenmerken kunnen dus al een signaal an sich zijn). Ook al zegt iemand dat hij het niet meer aan kan, zijn output kan nog steeds prima zijn. Een leidinggevende ervaart hierdoor niet altijd de noodzaak om in te grijpen. Output of kwaliteit is dus niet per se leidend voor hoe het met iemand gaat. Luister naar wat iemand zegt en neem dit serieus.

4. Doorbreek het taboe van (werk)stress

Geef (werk)stress een vaste plek op de HR-agenda en zorg ervoor dat het onderwerp van gesprek blijft. Openheid over dit thema maakt het ingrijpen eenvoudiger. Hoe langer een werknemer doorloopt met klachten, des te langer hij uit het arbeidsproces zal raken. Veiligheid is een belangrijk aspect om open te durven zijn over dit thema. Denk goed na of de sfeer veilig genoeg is om hier open over te kunnen zijn.

5. Wees consistent

Maak een kapstok waaraan je belangrijke thema’s ophangt: onderwerpen die actueel zijn binnen jouw organisatie. Voorbeelden van thema’s zijn ‘gezondheid’, ‘work-life balance’, ‘commitment’ of ‘voldoende vakkennis’. Alle activiteiten die worden ingezet, hebben te maken met deze thema’s, komen jaarlijks terug en het effect ervan wordt gemeten.

6. Leid managers op

Leidinggevenden hebben ook een signalerende functie. Zorg dat ze weten waarop ze kunnen letten en dat ze weten welke interventies beschikbaar zijn. Zorg dat zij het gesprek aan (kunnen) gaan met mensen, zodat ze weten hoe het met ze gaat. Niet alleen op het werk, maar ook thuis. Uitval komt vaak voort uit een combinatie van een lastige situatie thuis en op het werk.

Meer weten?

Als werkgever en/of leidinggevende kan je een grote rol spelen in het signaleren van een burn-out. Wil je dat onze specialisten met je meedenken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij denken graag met je mee!

naar inspiratie overzicht